Hoeveel eiwitten moet je per dag consumeren ? 

Je hoort veel verschillende dingen over de juiste hoeveelheid eiwitten dat je per moet nuttigen. De oude vuistregel geeft aan plusminus zo’n 70 gram eiwit per dag te nuttigen. Dit is echter achterhaald, dit blijkt te veel te zijn.


Voldoende voedingseiwitten geeft geen garantie voor voldoende organisch bruikbare aminozuren. Ook al krijg je te veel binnen, dan kan er alsnog een tekort zijn. Dit kan komen door onvoldoende vertering en opname. Een relatief eiwittekort kan oedeemvorming geven. Ook kan dit weinig energie, een verzwakt immuunsysteem en depressies veroorzaken.


Maar door bijvoorbeeld een overconsumptie van eiwitten houdt het lichaam dagelijks eiwitten over die het nergens kwijt kan, deze moet ons lichaam uitscheiden. Bij het stofwisselingsproces krijgen deze overtollige eiwitten voorrang op koolhydraten en vetten. Gedwongen afbraak van overtollige eiwitten zorgen voor zuren als zwavelzuur, stikstofverbindingen en fosforzuur. Dit heeft negatieve invloed op de zuurbalans van het lichaam en dat leidt weer tot degeneratieve ziekten en ontstekingsziekten.


Wanneer je veel eiwitten inneemt heeft dit veel water en vitamine B nodig. Ook leidt te veel eiwitten tot overmatige ureum in het weefsel. Dit geeft een extra belasting voor de lever, (ammoniakdetoxificatie) het hart, de botten en de nieren. Ook kan hoge eiwitinname osteoporose (botontkalking) veroorzaken. Door voldoende vezels binnen te krijgen en daardoor een vlotte ontlasting kunnen overtollige eiwitten zo snel mogelijk uit het lichaam worden verwijdert zodat deze eiwitten niet in het bloed terechtkomt. 


Per dag is het beter om zo’n 30 a 40 gram te nuttigen. Bij zwangerschap, topsport of zware lichamelijke inspanning is 70 a 80 gram per dag optimaal. Mensen die last hebben met nierproblemen moet juist letten dat ze niet te veel eiwitten binnen krijgen, hiervoor is slechts 20 a 30 gram het best. Wanneer je te eiwitrijke maaltijden eet, bevorder je de groei van de bacteriën in de darmen die ammoniak en histamine maken. Eiwitten vragen het meest van onze spijsverteringsenzymen. Wel geven eiwitten in vergelijking met vetten en koolhydraten het grootste verzadigdheids gevoel. Een goed functionerende spijsvertering en gezonde situatie kan zo’n 20 tot 30 gram eiwit per 4 uur verwerken zonder dat het negatieve werkingen onder vaart maar dit verschilt per persoon omdat de gezondheid, sekse, aanwezigheid van spijsverteringsenzymen en maagzuur hierop invloed hebben.